Digital scenography : A Costume Adventure

Louvre Abu Dhabi

July 2019

Mosquito held an exhibition at the Louvre Abu Dhabi Children’s Museum. The special feature of the children’s museum is that it does not exhibit facsimiles but real artworks on picture rails and windows built on a children’s scale.

The theme of the exhibition "A Costume Adventure" is the representation of the costume by artists at different times and in different cultures.

A Costume Adventure

 

‫نورة الكعبي : متحف الأطفال في "اللوفر أبوظبي" يسهم في تعزيز قيم التسامح لدى ناشئة الإمارات‬‎ - YouTube
L'image montre un panneau dans un espace intérieur, probablement dans un musée. Le panneau présente une illustration d'une personne vêtue d'un costume traditionnel japonais, avec un chapeau et des motifs décoratifs. À côté de l'image, il y a du texte en plusieurs langues, indiquant la direction vers une aventure au musée des enfants. Le fond est constitué de murs modernes et d'un sol en pierres.

Adventure exhibition

The mediation of the exhibition is "gamified" through the resolution of a series of missions focused on the discovery of the artworks. The games are designed to force children’s eyes by creating a back and forth between the screens and the artworks. The resolution of each of these missions is a short-term objective while the resolution of the whole creates a long-term objective that forms the outcome of the adventure exhibition. 

L'image montre deux enfants portant des vêtements traditionnels, probablement des kandouras, en train d'interagir avec un écran tactile. Ils semblent engagés et souriants. À l'arrière-plan, on peut voir une foule de personnes, dont une femme vêtue d'une abaya qui les regarde. L'ambiance semble être celle d'un événement culturel ou éducatif, avec un décor coloré.

A personalized visit

The common thread of this adventure is the presence of a character of the "avatar" or virtual doll type, which is a symbolic representation of the child projected inside the works. The child is identified by each device through a reader and a barcode printed on a paper bracelet. The character accompanies the child and transforms as the visit progresses to become a progress marker, representing the learning curve. It will also make it possible to personalize the discourse (language, age, gender) to promote the engagement process.  

L'image montre quatre enfants qui posent ensemble. Deux filles portent des robes traditionnelles ornées de motifs floraux, tandis qu'un garçon est habillé en t-shirt et pantalon. La fillette au centre porte une robe bleu foncé avec un motif. Tous les enfants affichent un sourire et montrent leur poignet, où ils portent des bracelets blancs. L'arrière-plan contient des inscriptions en plusieurs langues, suggérant un contexte culturel ou artistique.

A souvenir of a visit

Each mission solved allows the child to collect costumes and accessories for his virtual doll. The end of the visit allows the child to validate his or her choices and create a souvenir of the visit to share. The character, costumes and props collected are gathered in a "Paper doll" that the system will generate and send by email.

L'image montre une femme portant un hijab qui regarde un écran interactif avec une jeune fille à ses côtés. La petite fille semble interagir avec l'écran, en pointant du doigt quelque chose qui l'intéresse. En arrière-plan, d'autres enfants peuvent être aperçus, suggérant qu'ils se trouvent probablement dans un environnement éducatif ou ludique. Les murs sont peints en bleu et il y a des éléments graphiques qui évoquent un cadre amical et engageant.
fin de la mission

A post-visit creative workshop

The last step is done at home, with paper and scissors, the child finds all the elements discovered during the visit of the museum, he will make a small toy to re-appropriate the contents

L'image représente une activité interactive liée au Louvre Abu Dhabi. On y voit un personnage en tenue traditionnelle, avec des accessoires à découper et à assembler. Les éléments incluent différents types de vêtements, chapeaux, et objets comme des instruments de musique et des éventails. L'illustration semble destinée à encourager les enfants à s'amuser tout en découvrant l'art et la culture. Le personnage a une expression amusante et engageante.

REMERCIEMENTS
Emmanuel Rouillier, Mosquito : Interactive Design, IU and UX Design
Véronique Rozen et Nina Mangeney, agence Explosition : Set design
Michel Helson : Light
Aurélie Linxe : Museography
Aurel Phelipeau : Development
Tiphaine Roland : Illustration
Cyrille Carillon, Agence sonore : voiceover and sound design
Elise Augarten : Animation
Forêt Adrénaline : Net